UKErevy
Storsalen
overskrift: .. jo, ser du ... (UKA 1965)
Last ned visehefte [http://sit-ny.samfundet.no/media/revyprogram/1965_jo_ser_du_program_ocr.pdf] (2,9 MB) Video: Utdrag fra UKE-filmen [http://www.adressa.no/tv/?id=11937] (hos Adresseavisen - 6:36) Fra Vår egen lille verden [?vis=1910-85]: Om revyen .. jo, ser du ... (1965) er det sagt at forfatterne hadde planlagt å skrive en alvorlig og en morsom akt, men at de bare ble ferdige med den alvorlige. Forestillinga prøvde å følge opp den avantgarderevyforma som «Kissmett» la opp til og hadde mange tekstlige perler, men framsto som en dyster og humørløs enakter. Denne revyen er antakelig den eneste hvor en forestilling ble avlyst fordi det ikke fantes folk i salen, på tross av at alle billettene var utsolgt. På den tid fantes det nemlig ikke "festbilletter" og en vanlig revybillett var den eneste som ga adgang til Huset forøvrig. En spesiell episode inntraff på en av de siste prøvene før U-dag. Endelig torde forfatterkollegiet å slippe løs åpningsreplikken for hele revyen. En noe "alternativt" utseende mann med jo-jo stiller spørsmålet: "Denne fitta. Er ikke den litt oppskrytt?" Det ble for sterk kost for Regi. De skrudde av lyset og forlot scenen. De skulle ha seg frabedt "denslags uttrykk på sin scene". Det ble hektisk møtevirksomhet og mekling bl a med UKE-sjefen som var tidligere Regi-sjef. Enden på visa ble at forfatterkollegiet ble nødt til å modifisere replikken til: "Dette med kvinnfolk. Er ikke det litt oppskrytt?" En tilsvarende situasjon kan men vel vanskelig forestille seg nå nesten 50 år etter. Etter en drøy uke med forestillinger med sviktende besøkstall ble Erik Lassen "tilkalt" for å stramme opp forestillingen, og den ble straks en del bedre. Revyen ble tatt med på turné til Oslo, og ble spilt i ABC-teateret (tidligere Edderkoppen). Da gjorde Lassen nye endringer og omstokkinger. Kritikken i Oslo-pressen ble derfor tildels ganske bra, og noe langt annet enn hva som var tilfelle etter premieren i Trondheim. UKE-daljen har motiv fra revyens kulisser der en stor kasse, 2 x 2 x 2 meter, var et sentralt element. Ut av denne kassen kom det en stor rund ballong (og mye annet). Turné-daljen viser plakatmotivet som dukker frem fra den omtalte sentralt plasserte kassen. Det er forøvrig ikke alle som har oppdaget at "ansiktet" på plakaten egentlig er et stilisert bilde av Samfundet. En plantegning med firkantbygning, rund-bygning og til og med trapperotunder og port for innkjøring i bakgården. Plakaten ble tegnet av arkitektstudent Jostein Lynghjem TG 2010
Bengt Ahlfors
Kulissebyggere:
Peter Nustad
Svein Wolle
Skuespillere:
Øyvind Straume
Truls Gjestland
Ragnhild Johansen
Ole Peder Skoglund
Ola Enstad
Njål Arge
Niels Aars Nicolaysen
Laila Hauan
Knut Fabritius
Kari Stokland
Kari Nissen
Jon Guttu
Jan Flatby
Ingrid Lydersen
Håkon Sandvik
Halvor Poulson
Haldis Eckhof
Anne Pors Pedersen
Rekvisitør:
Hans Korsvold
Repetitører:
Arve Herrem
Haakon Thaulow
Tore Simonsen
Kostymeslusker:
Johan Smith Meyer
Haakon Thaulow
Fritz Nowacki
Revysjef:
Njål Arge
Kostymesjef:
Kirsti Knudsen
Sekretær:
Håkon Sandvik