Intimteater
Knaus
Faust og reklamekabareten av Christian Lollike. ”Hva et teaterstykke forteller på en time… Forteller reklamen på et millisekund.” Tror du vi har kraft nok til å skape en forestilling som sitter dypere enn en reklame noensinne kan? Å spørre hvorfor folk går i teateret er som å spørre om hvorfor folk går i kirka. Folk gjør ikke det - folk flest i alle fall. Så når verken kunst eller religion er det som samler oss på et åndelig plan – alle oss – ikke bare de som brenner for noe - hva er det så? Hva er det som omgir oss hvor en vi ser, som skaper vårt felles verdensbilde, vår identitet om hvem vi er og hvem vi burde være og som har en slik suggerende, innbydende kraft som påvirker oss til enhver tid av døgnet? Reklamen. Reklamen er overalt i ditt liv. Det du leser nå er en reklame. Det hadde vært deilig med et pusterom, ikke sant? Det gir vi deg i "Faust og reklamekabaraten." Møt en teatergruppe som er i økonomiske vanskeligheter og et reklamebyrå med alt for god timing og finurlig idé. Resultatet av dette er en heftig cocktail av ung idealisme, blandet med en smule kynisk kapitalisme, silt gjennom 8 komiske skjebner, 2 cl selvironi og ristet godt med en god porsjon dobbeltmoral. 40 % godt teater. 0 kalorier.
Kathrine Hov
Inspisient:
Gro Arnesen Nyhus
Regissører:
Marina Popovic
Martine Løkholm
Kostymedesigner:
Runi Hagen
Scenograf:
Are Moa Gausen
Kostymesyere:
Stine Mari Harildstad
Rebekka Margrethe Dybwik Larsen
Liss Mirjam Stray Rambo
Gry Haakenstad
Charlotte Hvaring
Kulissebyggere:
Petter Mork
Ole Johan Andersen
Mari Anne Bjørkmann
Kikki Stokstad Haug
Eivind Bjørhei
Skuespillere:
Andreas Aass Engstrøm (Birger)
Lina Birgitte Sollie Toft (Erika)
Espen Aas Sviland (Georg)
Marius Kolkin (Kevin)
Kristoffer Prangerød (Konferansier)
Magnus Kolberg Eriksen (Ole)
Kaja Aas Ahnfelt (Silje)
Therese Karoline Borhaug Gjelsten (Therese)
Rekvisitør:
Ellen Marie Svendsen
Dramaturg:
Kristofer Grønskag
Billettansvarlig:
Christina Wår Hanssen
Oversettere:
Marina Popovic
Mina Stokke
Når det er sagt er det ikke slik at SIT ikke evner å lage godt teater, lik SIT i manus ikke evner å lage politisk teater. Problemet er bare at både virkeligheten og manusets SIT ser seg blinde på kampen mot kommersialisme, og derfor er Faust og reklamekabareten ikke så underholdende og, ja, kommersiell som man kanskje kunne ønsket.
Hanne Grydeland, Under Dusken
Les hele anmeldelsen